Tegenwoordig hebben steeds meer mensen behoefte aan enige vorm van therapie. Of dat nu vanwege de coronacrisis komt, wegens eenzaamheid, of door andere omstandigheden… Vanwege de huidige maatregelen lukt het alleen niet altijd om een fysieke afspraak bij een psycholoog te krijgen. Daarom heeft de GGZ een online zorgmodule opgesteld om patiënten toch van dienst te kunnen zijn.
Psychische zorg is immers een belangrijk onderdeel van de menselijke gezondheid; zeker wanneer er grote tijden van onzekerheid heersen. Het is daarom cruciaal om passende hulp te kunnen bieden. Online therapie is geen nieuw fenomeen, maar wordt wel steeds vaker ingezet. Het heeft tot nu toe erg veel succes gehad. Maar waar komt dat succes vandaan?
Beter passende hulp
Niek Rosens, directeur van Psycholoog op Afstand, geeft aan dat online therapie een groot voordeel heeft: De cliënt kan beter passende hulp krijgen. Wanneer je namelijk op zoek bent naar een therapeut, krijg je vaak een willekeurig persoon aangewezen en dan moet je maar afwachten of het een klik is.
Bij online therapie wordt er gekeken naar de behoeften van de cliënt en op basis daarvan wordt er een therapeut uitgekozen. Dit maakt het proces voor veel mensen een stuk toegankelijker. Daarnaast is er niets wat erop wijst dat online hulp minder effectief is dan face-to-face gesprekken, vertelt Rosens.
Minder lange wachttijden
Een ander groot voordeel van online therapie is dat er minder lange wachttijden zijn. Door de stijgende vraag naar mentale zorg, zijn er tegenwoordig erg lange wachttijden bij psychologen en instanties. Aangezien je geen afstand hoeft af te leggen om naar een psycholoog te gaan, kan je ook contact hebben met iemand uit een heel ander gebied van Nederland.
Waar psychologen in Amsterdam erg vol zitten, kan je veel makkelijker terecht bij iemand uit Friesland of Zeeland. Ze hebben dezelfde kwalificaties en kunnen je evengoed behandelen als iemand uit jouw regio. Zo kunnen mensen vrijwel altijd direct beginnen met een sessie.
De toekomst van online therapie
Hoewel er uiteindelijk een einde zal komen aan deze pandemie, kiezen veel zorgverleners ervoor om de online gesprekken in hun aanbod te houden. Toch is het belangrijk om een goede balans te vinden.
Niet iedereen heeft namelijk evenveel baat bij deze online gesprekken. Daarom moet de cliënt, in samenspraak met de zorgverlener, zelf kunnen beslissen of hij of zij liever een online behandeling of een face-to-face gesprek wil aangaan. Bovendien zijn sommige klachten beter direct te behandelen dan via een computerscherm. Zeker wanneer een cliënt meerdere problemen heeft.
Momenteel zijn er ook veel online platforms waar hulpverleners gebruik van maken bij het geven van opdrachten aan hun cliënten. Wanneer deze platforms gekoppeld worden aan een vorm van online therapie, kan dit meer voordelen met zich meebrengen. Daarbij kunnen zorgverleners in real-time met de cliënt naar de opdrachten kijken om ze op weg te helpen.
Een onderzoek uit 2018 heeft eveneens uitgewezen dat online therapie net zo effectief is als face-to-face behandelingen bij mensen met angst- en paniekstoornissen en depressie.
Wat de toekomst gaat brengen is nog onduidelijk, maar één ding is zeker: Online therapie heeft wel degelijk effect. Ook maakt het een groot verschil voor veel mensen.
Bronnen: Nu.nl en Sciencedirect.com